1890 yılında Japon sularında Kuşimoto açıklarında, şiddetli fırtına sonucunda kayalıklara çarparak batan Osmanlı Fırkateyni…

Ertuğrul,
Ertuğrul Fırkateyni,
16 Eylül 1890 tarihinde Japon sularında Kuşimoto açıklarında, şiddetli fırtına sonucunda kayalıklara çarparak batan Osmanlı Fırkateyni.
Kazadan sadece 69 denizci kurtuldu, 550 Osmanlı leventi ise hayatını kaybetti.
Türkiye ile Japonya arasındaki yakın dostluğun simgesi; Ertuğrul Fırkateyni.
Sultan 2. Abdülhamid, 1887 yılında Japonya Prensi Komatsu’ nun bir savaş gemisiyle İstanbul’ u ziyaret etti.

2. Abdülhamid, iadei ziyaret için Japonya’ ya heyet göndererek karşı ziyaret yapılmasını emretti. Bu ziyaret için 600 beygir gücünde 450 ton kömür kapasiteli, ahşap bir gemi olan Ertuğrul Fırkateyni gönderildi. Ertuğrul Fırkateyni, Japon İmparatoru Meiji’ ye hediyeleri götürmek amacıyla yola çıktı.

Gemide Heyet Başkanı Osman Paşa, gemi komutanı Yarbay Ali Bey ve özel seçilen 56′ sı subay toplam 609 mürettebat vardı. O yıl Bahriye Mektebini bitiren genç teğmenlerin tamamı da bu gemiye alınmış ve bu uzun gezide tecrübelerini artırmaları hedeflenmişti.

İstanbul’ dan 1889 yılında ayrılan Ertuğrul Fırkateyni, güzergahı boyunca birçok limana uğradı. Fırkateyn, 11 ay sonra, 7 Haziran 1890 tarihinde Japonya’ nın Yokohama Limanı’ na vardı. Osmanlı heyeti, Japonya’ da kaldığı 3 ay kaldı.

Japon Deniz Kuvvetlerinin tayfun uyarısına rağmen Ertuğrul Fırkateyni 15 Eylül 1890 tarihinde Yokohama Limanı’ ndan ayrıldı ve ertesi gün, Kuşimoto yakınlarındaki kayalara çarpıp battı. Kazadan sadece 69 denizci kurtuldu, 550 Osmanlı leventi ise hayatını kaybetti.

Dönemin Japon hükümeti, Hiei ve Kongo adlı savaş gemileriyle kazazedeleri Osmanlı Devleti’ ne 10 Ekim 1890 tarihinde gönderdi.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.